فیلم صنعتی و نمایشگاهی

فیلم صنعتی

فیلم صنعتی

امروزه علی رغم گسترش و کثرت انواع رسانه ها، تبلیغات تصویری و یا همان فیلم صنعتی و نمایشگاهی تاثیر گذارترین شیوه تبلیغاتی ، اطلاع رسانی و ارتباطی می باشد. چرا که محدودیتی در زمینه کیفیت و ساخت آن وجود ندارد و با بهره مندی از صدا و تصویر، برنامه ریزی اصولی و مشاوره به موفقیت صد در صد خواهید رسید. تبلیغات نوین ، تلاشی است پیوسته در جهت ایجاد یا شکل دادن رخدادها برای تحت تاثیر قرار دادن مخاطبان و مشتریان با کار فکری و گروهی در جهت شناساندن محصولات ، خدمات ، فرآیند تولید ، دستاوردها ، فعالیت ها ، برجسته سازی نکات مثبت ، پیشرفت علمی و صنعتی ، پروژه ها و نمایش آن برای افرادی است که امکان حضور و بازدید از کارخانه برایشان فراهم نیست. رسیدن به موفقیت یک هنر است ولی آنچه که تبلیغات را به یک صنعت مبدل می کند تاثیر بی بدیل تبلیغات به شکوفایی صنعت است که می تواند گامی موثر در جهت پیش برد اهداف مدیران کارخانجات باشد.

 

تاریخچه فیلم صنعتی در جهان

برادران لومیر اولین فیلم تاریخ را تولید و اکران کردند. پس از تولید این فیلم، راه آهن فرانسه پیشنهاد ساخت فیلم صنعتی از خطوط راه آهن را به ایشان داد. آنها با این پیشنهاد موافقت نکردند ولی در مدت زمان کوتاهی ارگانها و صاحبان مشاغل گوناگون در سرتاسر جهان متوجه ساخت فیلم و مستندهای صنعتی شدند.

 

تاثیر فیلم صنعتی در کسب و کار چیست؟

مراکز تولید و کارخانه ها با در اختیار داشتن یک فیلم صنعتی با کیفیت می توانند نقش مهمی در عرصه فروش در بازار داشته باشند زیرا مشتریان و مخاطبینی که به دلیل عدم امکان حضور در این مجموعه ها، با دیدن فیلم صنعتی در نمایشگاهها و سمینارها و هر مکان خاصی با کلیه مراحل فعالیت مراکز مورد نظر آشنا می شوند و می توانند براحتی در مورد خرید تصمیم گیری کنند.

 

تاثیر فیلم صنعتی بر کسب وکار صنایع و تولیدکنندگان

در ابتدا باید بگوییم فیلم صنعتی چیست؟ معمولا کارخانه ها وتولید کنندگان چه کوچک وچه بزرگ برای نشان دادن مراحل تولید وبهتر شناساندن تولیدات خود از کلیه مراحل مجموعه خود فیلمی را با کمک سازندگان این نوع فیلمها تولید میکنند.
از این نوع تبلیغات ویدئویی معمولا در نمایشگاهها ،سمینارها ، تلویزیون وسالنهای سینما وحتی در محل شرکت خود استفاده می شود. یکی از ضروریات تبلیغات این مراکز داشتن یک فیلم تبلیغاتی است که مشتریان با دیدن آن با تمام مراحل تولید آن تولید آشنا می شوند که بسیار می تواند تاثیر گذار باشد. به عنوان مثال یک شرکت تولید مواد غذایی وقتی یک فیلم مناسب جهت تبلیغات تولیدات خود می سازند از تهیه مواد اولیه و خط تولید و دستگاهها واینکه چه هزینه هایی در تولید بر عهده تولید کننده است در معرض دید مشتریان قرار می دهد واین خیلی اطمینان مشتریان را جلب می کند و همچنین در این نوع تبلیغ صاحبان صنایع شعار و برند خود را بخوبی برای مشتریان نمایان می کنند و به کمک فیلم صنعتی بهتر در خاطره ها نقش می بندند وبه این وسیله بیشترین بازخورد و پیرو آن بیشترین فروش را خواهند داشت.
وقتی فردی فیلم صنعتی که برای مراکز تولید ساخته شده می بیند درست مثل آنست که تمام قسمتهای آن کارخانه ، شرکت وموسسه را مشاهده کرده است وحتی گروه کاری شما میتوانند در هر زمینه که می خواهند خیلی راحت با مخاطب صحبت کنند و حتی می توانید تاریخچه مرکز خود را هم نشان دهند و در مورد تمام طول فعالیت از ابتدا تا بحال را با مخاطبینی که شما را می بینند در میان بگذارید.
فیلم صنعتی را نمی توان گفت تنها یک تیزر تبلیغاتی و یا یک گزارش تلویزیونی است، بلکه گروهی که با همکاری یکدیگر یک فیلم صنعتی را تولید می کنند خالق یک اثر هنری در صنعت هستند که تمام نوآوریها و شگفتی های یک صنعت را نشان میدهند.
با خلق یک فیلم صنعتی کوتاه که میتواند زمان آن بین ۵ تا ۱۵ دقیقه باشد به بهترین روش خدمات یک موسسه و شرکت را به مخاطبان معرفی می کنند.
در این زمان که صاحبان صنایع نگران توسعه فعالیت خود و بازگشت پول و سرمایه شان هستند ساختن فیلم صنعتی کمک بزرگی برای آنها می باشد والبته نمی توان گفت که مانند یک تیزر تبلیغاتی عمل می کند ، بلکه یک اثر هنری در کنار صنعت است و شما می توانید علاوه بر مراکز عمومی (نمایشگاه و …) آنرا در وب سایت و گوشی خود داشته باشید، زیرا می توان گفت دیگر یک فیلم مستند دارند در این اینکار بخصوص به سازمانها و شرکتهای نوپا کمک شایانی می کند.
فیلم مستند از سیر تولید تا به نمایش گذاردن تاسیسات صنعتی نشان داده می شود که تمام مراحل ورود مواد اولیه تا مرحله استاندارد و نحوه نظارت بر کنترل کیفی و کمیت در معرض دید مشتریان قرار داده می شود تا بدین وسیله اعتماد مشتری را جلب کرده و برای فروش و بازاریابی بستر مناسبی فراهم کنند چون امکان حضور و بازدید برای همه مردم فراهم نیست و این فیلم تبلیغاتی می تواند تمام این موارد را در یک ویدیوی تبلیغاتی در معرض نمایش قرار دهد.
در فیلم صنعتی باید این واقعیت را نشان داد که در یک مجموعه صنعتی احساس مشارکت و فرهنگ جمعی تقسیم می شود
حوزه فیلم صنعتی بسیار وسیع و گسترده است و صاحبان صنایع باید به آن مثل یک صنعت نگاه کنند و باید ساخت آن به مانند یک میراث ماندگار باشد نه به صورت مقطعی ساخته شود و از صدای ماندگاری استفاده شود زیرا شیوه بیان آن کالا و صنعت بسیار مهم است.
معمولا سازمانها وموسسات وشرکتهای خصوصی برای دادن گزارش سالانه اقدام به ساخت فیلم صنعتی می کنند که اینکار برعهده کانون های تبلیغاتی هست که با گروه خود شامل کارگردان ، تصویر بردار ، صدابردار و بسیاری از عوامل دیگر بخوبی عهده دار می شوند.

 

روند ساخت فیلم صنعتی در جهان

در سال ۱۹۳۳ روزولت بعد از اینکه به ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شد، دولت آمریکا شدیدا درگیر رکود اقتصادی بود و به همین دلیل بعضی از فیلمسازانی که کارشان را در اتحادیه فیلم و عکس آغاز کرده بودند وارد عرصه ساخت فیلم صنعتی در چارچوب طرحهای حمایتی دولت شدند.
در این دوره توفان هایی که منطقه وسیعی از ایالات کویری جنوب آمریکا را در بر گرفته بود سبب ایجاد خشکسالی شده بود که دلیل رکود اقتصادی کشور بشمارمی رفت و به همین سبب دولت وقت تصمیم به ساخت فیلم صنعتی “خشمی که داشت ها را می شکافد” گرفت و این به پرلورنتس، روشنفکر جوان که تمایلی هم به دنیای سیاست داشت محول شد. او فیلمساز نبود و هیچ فیلمی را نساخته بود، اما در آن زمان با بودجه ۶۰۰۰ دلاری که دولت در اختیارش قرار داد این فیلم را در سال ۱۹۳۷ تهیه کرد.
بعد از ساخت این فیلم صنعتی، فیلمسازانی توانستند حمایت های مالی بسیاری از موسسات را برای ساخت مستند و فیلم صنعتی را به دست آورده و بعنوان نمونه فیلم صنعتی “شهر” بود که موسسه آمریکایی برنامه ریزان در سال ۱۹۳۹ برای پخش درنمایشگاه جهانی سفارش داد. در فیلم صنعتی “شهر” راه حلهایی بر اساس برنامه ریزی های از پیش تعیین شده در جهت بازسازی شهرها ارائه شده بود و قابل ذکر است که در ساخت آن از آهنگی استفاده شده بود که هم سرگرم کننده بود و هم از جهت فیلم صنعتی ارزشمند بود.
بطور کل می توان متذکر شد که با شروع کار سینما و همزمان شدن با رکود اقتصادی در آمریکا تمایل به ساخت فیلم صنعتی در میان فیلمسازان بوجود آمد که نقش موثری در پیشرفت کسب و کار کارخانه ها، تولیدی ها و حتی موسسات دولتی ایفا نمود.