غرفه سازی و امور نمایشگاهی

غرفه سازی در نمایشگاه

هر ساله در سراسر دنیا نمایشگاههای مختلفی بر پا می شود که در این نمایشگاهها تولیدکنندگان و صاحبان صنایع برای ارائه محصولات خود در آن شرکت می کنند.
اولین غرفه سازی در نمایشگاه لندن در سال ۱۸۵۱ و در ۱۸۸۹ نمایشگاه پاریس بود که از نماد برج ایفل در غرفه سازی استفاده شد.
در نمایشگاهها، غرفه سازی نقش بسیار موثری در جذب مشتری دارد. طراحی، نور و رنگ آمیزی در غرفه سازی بر جذابیت غرفه تا حد بسیار زیادی می افزاید. باید به صراحت گفت که غرفه آرایی و یا همان غرفه سازی نقش مهمی در موفقیت در بازار دارد.هر چه طراحی غرفه های نمایشگاهی زیباتر باشد،برند و محصولات شما بهتر دیده می شود.
بعضا صاحبان کالا یا خدمات از وسایل پیش ساخته در طراحی غرفه خود استفاده می کنند اما خیلی از آنها تمایل به پرداخت هزینه می باشند تا بهتر دیده شوند.
شرکت در نمایشگاههای داخلی و بین المللی و قاره ای برای عموم صاحبان صنایع رقابت است و یک صحنه تبلیغاتی بزرگ می باشد.

 

تاریخچه نمایشگاه در جهان

در گذشته مردم در ایام خاصی از سال و ماه به عنوان جشن یا مراسمی گرد همایی داشته اند و علاوه بر جشن و پایکوبی گرفته شد در میان جوامع Feria محصولات خود را در آن مکانها ارائه می دادند. کم کم کلمه نمایشگاه که از کلمه لاتین
مختلف بوجود آمد. بعد از دوران رنسانس و انقلاب صنعتی نمایشگاهها کم کم تکامل یافت و تبدیل به نمایشگاههای جهانی گردید. اولین نمایشگاه بین المللی در لایپزیک آلمان در سال ۱۱۴۵ میلادی برگزار شد. در سال ۱۷۹۸ با پیروزی ناپلئون در پاریس در کنار رودخانه سن فرانسه جشنی برگزار گزدید که این جشن پیروزی تبدیل به نمایشگاهی شد که فرانسه می خواست به مردم جهان بگوید که فرانسه شکست های گذشته را پشت سر نهاده و رو به پیشرفت است. نمایشگاه بعدی در سال ۱۸۳۰ در پاریس و دیگری در سال ۱۸۷۹ در شهر سیدنی استرالیا و در سال ۱۸۸۰ در ملبورن برگزار شد که از این دو نمایشگاه ۴ میلیون نفر بازدید کردند و این در حالی بود که استرالیا پنجاه ساله بود و این برای کشور جوانی مانند استرالیا خیلی جالب و مهیج بود.
تاریخچه نمایشگاه در ایران
نمایشگاه در ایران دارای پیشینه ای چند صد ساله می باشد زیرا در سده های گذشته بر سر راه کاروانسراها و بخصوص در مسیر راه ابریشم و دیگر راههای بازرگانی که ایرانیان کاروانسرا ایجاد کرده بودند کالاهای ایرانی را به مسافران ارائه می کردند.
با قدرتمند شدن هخامنشیان و سپس در دوران ساسانیان که گمرک و عوارض از تجار گرفته می شد داد و ستدها رونق تازه ای پیدا کرد. این روال ادامه داشت تا اینکه در زمان قاجاریه به فرمان عباس میرزا در تبریز و در زمان صفویه هم در اصفهان نمایشگاههایی دایر شد.
اولین شرکت ایران در نمایشگاه خارج از کشور، در زمان امیر کبیر در سال ۱۸۵۱ در نمایشگاه قصر بلورین لندن بود که به فرمان امیر کبیر تمامی صاحبان صنایع جهت ارائه کالاهای ایرانی از قبیل فرش، صنایع دستی، انواع خشکباز، کاشی و غیره در این نمایشگاه شرکت فعال داشتند.
در سال ۱۳۳۷ ایران با همکاری دولت ایتالیا و در سال ۱۳۴۸ نمایشگاه آسیایی با همکاری ۳۳ کشور در تهران برگزار شد.
تا سال ۱۳۵۲ سه نمایشگاه آسیایی در تهران برگزار شد. از سال ۱۳۵۲ تا ۱۳۷۹ بیست و شش نمایشگاه بین المللی در تهران برپا و در ۱۳۸۰ به بعد بصورت تخصصی برگزاری نمایشگاهها را در ایران مشاهده می کنیم.
امروز ایران در نمایشگاههای داخلی و خارجی فعالیت درخشانی دارد. کلید نمایشگاه تعداد ۴/۰۰۰۰۰