عکاسی صنعتی و تبلیغاتی

عکاسی صنعتی شاخه ای از عکاسی است که به سفارش و نیاز سازمانها، شرکت ها و ارگانها به منظور ثبت فرآیندهای تولید ، خدمات ، محصولات و یا تجهیزات سازمانی انجام می گیرد . کانون آگهی وتبلیغات اشارات با استفاده از تجهیزات مناسب و نورپردازی دقیق و کامل تلاش می کند تا حد امکان تصویری با کیفیت و دقیق از سوژه را ثبت کند که در آن تمامی خصوصیات مورد نظر به نمایش گذارده شود.

 

تاریخچه عکاسی

عکاسی بطور کلی از دو واژه یونانی نور و ثبت گرفته شده که این واژه برای اولین بار توسط فدریک ویلیام هرشل که دانشمند انگلیسی بود در سال ۱۸۳۹ استفاده شد.
اولین عکس در آوریل ۱۸۲۷ ، با یک دوربین سوزنی توسط ژوزف نیسفور که یک مخترع فرانسوی بود گرفته شد که برای ظاهر شدن باید ۸ ساعت در معرض نور قرار می گرفت و با اینهمه بعد از مدت زمانی تصویر از بین می رفت.
در واقع می توان گفت عکاسی به سالها قبل از اختراع این صنعت برمی گردد ، چرا که در قرن پنجم و چهارم قبل از میلاد موزی دانشمند چینی، اقلیدس و ارسطو دو ریاضیدان یونانی در مورد کارکرد دوربین سوراخ سوزنی تحقیقاتی کرده بودند. و ریاضیدان بیزانسی در قرن ششم میلادی از دوربین های تاریکخانه ای استفاده کرد.
فن عکاسی را بطور کلی می توان به سه جنبه هنری، علمی و صنعتی تقسیم نمود زیرا عکاسی در آغاز بعنوان یک پدیده علمی ظهور کرد و سپس شاخه ای از صنعت و در نهایت هنر در آن دخیل شد.
تاریخچه عکاسی صنعتی به سالهای بعد از پایان جنگ جهانی دوم می رسد. بعد از جنگ اروپا دچار ویرانی شده بود و آمریکا با کمک مالی خود شروع به بازسازی اروپا نمود و چون اروپا دچار مصرف گرایی شده بود اقلام و محصولات آمریکایی بسیار با استقبال اروپاییان مواجه شد. در این میان آمریکاییان با تبلیغات صنعتی گسترده و پر رنگ و لعاب شروع به تبلیغات محصولات خود در مجلات کردند. سالهای پس از جنگ، سال پیشرفت صنعت چاپ بود زیرا مجلات رنگی و مصور با قیمت نازل و در تیراژ بالا در اختیار مردم قرار داده می شد.
در سال ۱۹۴۷ توسط دکتر ادوین اچ لند آمریکایی دوربینی اختراع شد که عکس یک دقیقه ای می گرفت و تا سال ۱۹۵۹ به ۱۵ ثانیه رسید.
عکاسی صنعتی چیست؟
نظریه ویلیام برن باخ مدیر هنری در سال ۱۹۴۷ چنین بود: (( تبلیغات در واقع متقاعد کردن است و این علم نیست بلکه هنر است )).
والتر نورنبرگ در سال ۱۹۴۰ عکاس تبلیغاتی بوده است، به عقیده او (( عکس تبلیغاتی علاوه بر ایده کامل، باید به نوعی ملموس باشد که برای بیننده کاملا آشکار و نمایانگر مورد فروش باشد.
در اینجا می خواهیم عکاسی صنعتی را بهتر بشناسیم. عکاسی صنعتی و یا همان عکاسی تبلیغاتی فعالیت خود را از غارها توسط انسانهای اولیه که در آنها سکونت داشتند آغاز نمود. آنها بر روی سنگ نبشته ها تصاویری از شکارها، پرورش و اهلی کردن حیوانات خود می نگاشتند که این همان تبلیغات تصویری از قدرت انسانهای اولیه بود.
عکاسی صنعتی شاخه جذابی از عکاسی می باشد که در آن عکاس نظرات و سلایق خود را در کنار ایده کارفرما قرار داده تابتواند کار بسیار شیک و جذابی را ارائه دهد.در عکاسی صنعتی کیفیت محصولات بصورت دقیق و کامل از هر زاویه به نمایش گذارده می شود.
عکاس صنعتی، عکاس هنری و حتی عکاس خبری همه صنعتگرانی هستند که با هنر و ذوق خو.د عکاسی می کنند و هیچ دخالتی در نوع عکس ندارند بلکه تنها با دخالت سلایق و ایده ها،کیفیت عکس را بالا می برند.
عکس هایی که جهت تبلیغ یا فروش هر گونه محصولی باشند عکاسی صنعتی و یا تبلیغاتی نامیده می شوند.
داشتن اطلاعات و تجربه کافی عکاس از سفارشات خود، به او کمک می کند که موفق تر باشد.
بعنوان سخن پایانی باید متذکر شویم که عکاسی صنعتی امروزه در جهان کمک موثری به تبلیغات می کند.